Любопитно
Трендафил Витанов: Морето не прощава на никого, който се опълчи на него
TразмерT

Михаил КОЛЕВ

 

Тралмайсторът е един от най-важните хора на всеки риболовен кораб, човекът, който се занимава с мрежите на плавателния съд. Ако мрежите не са направени както трябва, това означава, че няма да има риба, а съответно няма да има и пари. С тази професия се е занимавал 25 години от живота си морският вълк Трендафил Витанов. Роденият в Берковица мъж се озовава в Бургас именно заради страстта си към морето и океаните и желанието му да учи в местното Морско училище.

„Когато бях на 14 години кандидатствах само на две места – в Тетевен и в Бургас, като за последното ми желание не знаеше никой от семейството ми. Бях категоричен – или горски, или морски“, споделя мъжът пред вестник „Черноморски фар“.

След като е приет да учи в Бургас, едва още юноша той се мести да живее сам от единия в другия край на България. Родителите му не са го спрели, а напротив, дали са му свободата да учи това, което иска.

Веднага след като завършва техникума, изкарва военна служба и подава документи за „Океански риболов“, където е приет през 1968 година.

Първото му плаване в открити води е месец след това – януари 1969 година, когато с екипажа на кораба „Гларус“ отиват в Лас Палмас, административния център на Канарските острови.

„Красиво място, разгледахме града. След това се захванахме за работа и започнахме риболов. Оттогава се запалих страхотно по промишления риболов и така бе дадено началото на моето 25-годишно плаване, което приключва през 1993 година“, добавя той.

Както повелява традицията на всеки моряк, преминал за пръв път Екватора, трябва да му се извърши ритуала „морско кръщене“. С Витанов това се случва през 1970 година, когато плава към Южна Африка. На всеки новобранец се дава име на риба, като Трендафил бива „кръстен“ на умбрина, която се среща в Средиземно море, Атлантическия и Индийския океан. 

Снимка от "кръщенето" през 1970 година

В практиката си е обиколил редица места по света благодарение на своята професия. По време на плаване се е сблъсквал с какво ли не. И до днес си спомня една случка край Оркнейските острови, когато е попаднал в ледено поле.

За около 20 минути корабът, с който плават, е обграден от ледникови блокове. Тогава плавателният съд получава пробойна на бака. Екипажът иска от „Океански риболов“ разрешение да напусне зоната, но такова не им е дадено и членовете на борда нямат друг избор, освен да продължат работа при тези условия. За щастие всичко приключва благополучно, но все пак самият стрес е бил доста голям. Витанов казва, че всички са били готови за подобни инциденти, заради натрупания стаж и във въпросната ситуация се справят без да изпадат в паника.

Случки като тази е имал много в своята професионална кариера. Имало е моменти, когато самият блок се е „суркал” по кораба и ако спиш, това ти действа доста стряскащо, но това са неща, които са част от професията, допълва тралмайсторът.

Това обаче не го е карало да се откаже от плаванията, а напротив, още повече го е мотивирало.

Това си е един вид тръпка, изживяване, не съм го усещал да ми е толкова страшно, че да се откажа. А и с времето всичко се преживява, каза още Витанов.

Трендафил Витанов на Северния полюс, над руския град Мурманск

За разлика от немалко моряци, които носят със себе си кръстове или икони по време на плаване, то той никога не е взимал подобни вещи. Казва, че просто е почитал морето и никога не е коментирал времето, когато е бил в открити води. Като обеца на ухото му е служила и една история, когато на кораба е дошъл моряк от Дунава. Трябвало е да акостира в Гибралтар и докато плавали океанът бил изключително спокоен.

„Това ли е океанът? Това е „Тих бял Дунав“!, отсякъл тогава въпросният моряк. На следващия ден обаче излязла голяма вълна и се е наложило корабът да щурмува, за да достигне до острова. От бурните води морякът, произнесъл думите по-горе, не успял да издържи на стреса и буквално е откачил, като се е наложило негови колеги да го поливат с вода и той да слезе в Лас Палмас, където обратно да се прибере към България.

„Затова трябва да се внимава много с приказките относно времето, когато си в открити води“, категоричен е тралмайсторът.

До Монтевидео открил българско село

Сред любимите му дестинации е била Монтевидео. Бил доста пъти и освен впечатлен от красотата на уругвайската столица, е останал приятно изненадан и от немалкото наши сънародници, които живеят там.

„Даже до Монтевидео има едно село, което е на 100% българско и от тях 90% говорят на нашия език. Там с местните много си помагахме, а и те си ни уважават, това добро отношение, което получавах от тях, доста ме топлеше и ми ставаше приятно, че съм помагал на колеги“.

В Монтевидео е и един от най-сериозните улови, които е успял да направи – в изработения от него трал са се хванали близо 500 кг омари, което много впечатлило уругвайците, защото до момента те не са могли да се похвалят с подобен улов. Обикновено един омар тежи около 2-3 кг, можете да си представите бройката, която хванахме тогава, разказва мъжът.

През цялата си практика Трендафил Витанов е плавал само под български флаг. Имал е предложения от Англия и Уругвай, но по времето на социализма е било почти невъзможно да замине и да работи зад граница. Такива получава и след като слиза от кораба преди 27 години, но тогава си е дал дума, че ако влиза в открито море, то ще е само в Черно море. И до днес продължава с наши кораби да го прави, но вече като консултант и максимум за 1-2 дни. Продължава да се качва, защото му липсва професията, която обича и до днес.

По време на плаване (с ушанката)

Щастлив е, че благодарение на това, че е бил тралмайстор, е успял да посети редица държави из целия свят, да се запознава с нови хора и да опознае културата на техните държави. „Бил съм на Мачу Пикчу, което настина е уникално място и не всеки може да го посети“, споделя още той.

Но както всяка професия, и това да си тралмайстор има своите минуси и доказва, че работата не е свързана само с удоволствия. Не всеки би преживял дългите и тежки пътувания, а по този начин и да се лиши от възможността да бъде повече време със семейството си.

„Не съжалявам за годините, които съм изкарал в океани и морета. Единствено съжалявам, че не бях близо до семейството и дъщеря ми израстна без моето присъствие. Те обаче винаги бяха до мен и ме подкрепяха, макар взаимно да си липсвахме“, не крие болката си мъжът.

Решението му да напусне „Океански риболов“ е дошло спонтанно, защото вече му е било пределно ясно каква ще е съдбата на култовото бургаско предприятие.

„Океански риболов“ имаше голямо значение за България. Тогава имаше много риба и това донасяше големи печалби, беше едно от най-печелившите предприятия в нашата страна. Болно ми е много, че вече не съществува, защото така го унищожиха, а можехме още да си го имаме“.

Отскоро Трендафил Витанов официално е учител в Морското училище в Бургас. Тралмайсторът ще води дисциплината „Морско такелажно дело". Под негово ръководство учениците ще правят морски възли и примки, ще съединяват въжета. За него няма тайни във връзването на морски възли от всички видове въжета и в заплитането на мрежи. През обучението ще преминат всички възпитаници на Морското училище.

За тази работа пръв му се е обадил неговият дългогодишен приятел кап. Вълков. Първоначално Витанов се е двоумял дали да приеме, тъй като става въпрос за занимание с деца и работата е малко по-специфична.

„Предполагам, че ще успея да се справя. Ще се опитам да науча учениците на възли и въжета, които ще употребяват по време на плавания. Да знаят елементарни работи и да бъдат подготвени, когато излязат в открито море. Те няма направо да станат капитани, а ще трябва да изминат стълбицата в йерархия. А аз не ги ли науча на основата – после ще им е трудно да изградят кариера.

С директорката на Морското училище инж. Христина Жабова

Извън всичко това ще се опита да ги научи на подчинение и сдържаност. Морето не прощава на никого, който се опълчи на него, категоричен е той.

От известно време насам Община Бургас и директорката на училището инж. Христина Жабова полагат сериозни усилия значимата за града ни гимназия да възвърне своята слава. Според Трендафил Витанов това ще стане с реклама на самото училище и най-важното – след завършване на средното образование на учениците да им се подсигури работа, за да могат те да бъдат мотивирани и да знаят за какво учат.

„Както на нас ни казаха навремето, че ние се подготвяме за корабите „Океански риболов. Учениците трябва да имат мотивация, за да знаят за какво учат и да имат стимул да градят кариера“, заявява тралмайсторът, който е готов и мотивиран да предаде своя опит и знания на бъдещите му колеги.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
Следим и през телефона си поставените под карантина
Бургазлийка в Лондон: Имах билет за прибиране, но се отказах, за да предпазя родителите си
Три котешки лемура се родиха в бургаския зоопарк
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.