Бургас
След ремонт: Домът на нефтохимика заживява нов живот
TразмерT

Архитектите на Магазия 1 ще работят върху визията на културната сграда

Проектът за реконструкция – одобрен още преди 5 години

 

Георги РУСИНОВ

Силвия ШАТЪРОВА

 

Домът на нефтохимика ще се преобрази в модерна сграда през 2020-а. Община Бургас стартира обществена поръчка за изпълнението на проекта, спечелен от бургаското архитектурно студио „Мото“ ООД с ръководител архитект Десислава Стоянова-Иванова още през 2014-а, но досега очакваше финансиране. Проектът ще се реализира чрез комбиниране на безвъзмездна финансова помощ от Оперативна програма „Региони в растеж“ и средства от бюджета на общината. Цялата прогнозна стойност на поръчката е 6 464 277 лева без ДДС. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е не по-дълъг от 420 календарни дни. Оферти могат да се подават до 19 февруари.

Това е втората знакова сграда на Бургас, която заживява нов живот по проект на студио „Мото“. Няма да се променя нищо по него, успя да разбере „Черноморски фар“.

 

Проектът

 

Културният дом се е утвърдил през годините като център с голямо обществено значение. Това е заради ключовото му разположение и разнообразие на пространства в него. Реконструкцията му е необходима както за решаване на проблемите, свързани с експлоатацията и поддръжката, така и с разширяването на диапазона и честотата на възможните събития, които да се провеждат там. Проектът, разработен от бургаското студио „Мото“, има за цел създаване на съвременен, разпознаваем и запомнящ се архитектурен образ, хармоничен на средата и историята на сградата. Тя е построена през 1975-а, архитектурният й образ е характерен за социалистическия модернизъм. Функционалната й структура е ясна, а усещането за сградата е за отвореност и достъпност. След 89-а обаче пространството започва да се разделя на части, ядрото със залата и вътрешния двор се занемаряват. Точно тук в началото на 90-те години бе култовата дискотека „Диана“. Тя се намираше на втория етаж, където сега се помещава залата на Общинския съвет. С нея е свързана и една от трагедиите в ранните години на демокрацията, след огромен пожар, деца скачаха от прозорците, за да се спасят.

Днес сградата продължава да е жива, но прави впечатление, че работещи са само голямата зала и малките кръжочни и танцови зали, а общите пространства са преградени, пусти и празни. Главният вход е широко отворен към площада, но не е активен, защото насочва към празни фоайета, скрити зад завеси. Страничните входове в момента са много по-активни.

Във връзка с гореизложеното, проектантите предлагат няколко неща. На първо място е възстановяване на връзките и йерархията на пространствата и обединяването им в единна микросистема. Преходните зони като двора и фоайетата трябва да претърпят промени, а архитектурният образ да е съобразен с новия мащаб и динамиката на средата, тъй като в последните години площад „Тройката“ претърпя големи промени.

Основната структура се състои от две ядра – затворения обем на залата и отвореното пространство на двора. Предлага се зониране на кръжочните помещения според вида изкуство – изобразителни и приложни в северното крило, музикалните зали на юг, а в западната част залите за танци и по-масови занимания. В средното крило трябва да се помещава административният блок. Според проекта от особено значение са преходните зали и фоайетата в източната част към площада. Към тях се добавят и две нови пространства в новия обем на покрива. Според хората зад проекта това е липсващото звено до момента в сградата.

Във връзка с двете нови високи сгради и подземната улица в непосредствена близост до НХК, проектантите смятат, че трябва да се преразгледа обемно-пространствения модел на сградата. Затова те предлагат увеличаване на височината на сградата в югоизточната й част с оформяне на частично четвърто ниво. Предлага се и отваряне на вътрешния двор към площада. Тази мярка прави вътрешността на сградата по-открита и видими и привлича към главния вход.

Реконструкцията на сградата включва нова фасадна обвивка, с която ще се топлоизолират всички стени и еркери. Дограмата ще се подмени с алуминиева с прекъснат термомост и стъклопакет с нискоемисийно стъкло. Новата обвивка пък ще е от стоманени и алуминиеви профили. Вътрешният двор ще е с вентилируема фасада с текстолитни плоскости с дървесен декор.

Част от помещенията ще се преконфигурират. Преградните стени ще се премахнат, за да се обединят кръжочните помещения. Ще бъдат изградени нови санитарни възли. Входът откъм южната страна ще се измести за по-директен подход към стълбището и конферентната зала. Зрителната зала също ще претърпи промени. Това включва корекция на амфитеатъра на партер и балкон и осигуряване на достъпни места и маршрут, подмяна на всички интериорни материали и инсталации.

Сред конструктивните промени са и: отвори на асансьори на две места в сградата; отвор за изход от югоизточното стълбище към покрива; премахване на част от еркера над главния вход; разделяне на складовото пространство на сцената на три нива за повече място за гримьорните; вертикалните носещи елементи ще бъдат подсилени, където се налага.

Нови топло- и хидроизолации ще решат проблема с отводняването към двора. Ще се подменят всички интериорни покрития по пода, стените и таваните, както и всички инсталации.

Проектът разделя сградата на 11 функционални зони. Те са: голяма зрителна зала, сцена и обслужващи пространства, многофункционална зона, зона за изобразителни и приложни изкуства, музикална зона, зона за танци и спорт, конферентен блок, бистро и тераса, библиотека, главен вход и вътрешен двор, комуникации, технически и спомагателни помещения.

Фасадното решение на проекта предвижда изграждането на частична фасадна обвивка, която изпълнява няколко роли. Създава единен и разпознаваем образ на сградата, съизмерим с мащабността на средата. Отделя многофункционалните и работни помещения зад своеобразна завеса. Освен това подчертава входа и отварянето на двора към площада и има слънцезащитна роля. Материалите за екстериора са каменни облицовки, метални елементи и плоскости в бяло за обвивката, сива мазилка зад решетката.

Интериорът също ще претърпи промени. Голямата зала е най-строгото и официално пространство. За нея се предвижда дърво и черно в обобщените полета, където основна роля играят отделянето на плоскости, текстурата и фактурата на материалите, светлината. Дизайнът е съобразен с акустичните изисквания на залата. За многофункционалното пространство се търси намаляване на дистанцията между актьори и публика. Пространствата са достъпни от много места. Плановата им схема е гъвкава – възможни са различни обединявания или разделяния. Таванът е общ и създава асоциация за таван над сцена – тъмен с открити трасета за осветление и вентилация и други характерни елементи. Двете зали в надстройката ще са лесно достъпни и подходящи за всякакъв вид събития.

Както писа „Черноморски фар“, по време на ремонта общинските съветници ще трябва да напуснат залата, най-вероятно ще заседават временно в Морското казино, където бяха и преди да се направи постоянната им зала в Дома на НХК. Културната сграда на площад „Тройката“ е ползвана основно от гостуващи театрални постановки, които ще се играят на сцените на ДТ „Адриана Будевска“, Операта или Дома на ДНА. По-голяма част от реконструкцията ще обхване летните месеци, когато Домът на нефтохимика не е толкова натоварен откъм посещения. За останалите институции, танцови и музикални школи, които репетират, тепърва ще се обсъжда къде ще бъдат временно настанени.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
Почина големият бургаски изпълнител Росен Петров
KAT-Бургас няма да работи в петък след 12 часа
Бургаски ученик е на финала на конкурса за стипендията на Фондация „Кроношпан“
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.