Регион
Погнаха шофьорите на тротинетки по Южното Черноморие
TразмерT

500 лева глоба за ползващите нелегалните возила

12 души са отнесли санкции за месец по морето

Търговци с актове за отдаването им на непълнолетни

 

Георги РУСИНОВ

 

Собственици и наематели на електрически тротинетки отнасят по 500 лева глоба за това, че шофират с нерегистрирани пътно-превозни средства (ППС) по пътя, показа проверка на „Черноморски фар“. Само за месец 12 ентусиасти на модерното возило са отнесли солени глоби. Случаите са предимно от Южното Черноморие – Приморско и Китен, заявиха за изданието ни от Областна дирекция на МВР-Бургас. Глобените са по чл. 140 от Закона за движение по пътищата – шофиране на нерегистрирано превозно средство. Освен тях има още 4 бързи производства и 9 акта на търговци, които пък са отдавали на непълнолетни електрически тротинетки.

Преди около две седмици собственици на такива тротинетки от Приморско са входирали писмо до Областна дирекция на МВР-Бургас с питане защо КАТ-Бургас не ги регистрира и продължават да им пишат актове.

От полицията са им отговорили, че по пътищата, отворени за обществено ползване се допускат превозни средства, които са регистрирани с табели, поставени на определените за това места.

„Класифицираните превозни средства се определят на основание, което е регламентирано в Закона за движение по пътищата, а за ново превозно средство въз основа на сертификат, издаден от производителя“, посочват от бургаската полицията.

Именно тук идва и основният проблем. Една голяма част от електрическите тротинетки, които са в движение, са евтино китайско производство, без необходимата документация. Собствениците им освен една касова бележка, нямали нищо друго. Така на практика те не могат да ги регистрират. Докато има и по-скъпи возила, които са с надлежната информация от производителя. Тогава няма проблем да бъдат регистрирани в КАТ-Бургас.

„Проблемът идва от там, че когато тези, които не са регистрирани, се качат по пътищата, то тогава подлежат на глоба. Важно е да го знаят това нещо собствениците и ползвателите им. Важно е да се знае и, че няма проблем да ги карат в пешеходни зони и велоалеи, дори и да не са регистрирани“, уточниха от ОДМВР-Бургас. В Приморско например масово ги управляват по централните улици „Иглика“ и „3-ти март“. В Китен положението е същото.

 

Регулирането им става все по-необходимо

 

Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предлага въвеждане на регулация за електрическите тротинетки в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства, съобщиха от Агенцията.

Този тип превозни средства се разпространяват все повече в целия Европейски съюз, като нашата страна не е изключение. Няколко инцидента с тях показва категорична нужда от разработването на задължителни минимални правила за тяхното безопасно движение по пътищата. Подобно е и мнението на Европейската комисия, която счита, че въпросът с новия тип превозни средства е проблемен, като държавите-членки следва да намерят решения и да предприемат мерки за безопасно движение на електрическите превозни средства.

През последния месец ДАБДП направи преглед на европейския опит в тази посока. Подходът на страните-членки е различен – в някои от тях, хората, които използват това оборудване се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура, докато в други това е напълно забранено. Максимално разрешената скорост за тях също варира – между 18 (Белгия) до 20 км/ч (Франция, Германия). На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

С оглед липсата на единен чуждестранен подход и различната специфика в населените места, ДАБДП инициира серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции. Държавната агенция счита, че въвеждането на регламент за ползването им в максимално кратки срокове е належащо, особено имайки предвид, че много деца и подрастващи ги използват.

Следва да бъдат разписани явни правила за задължителните предпазни средства, които лицата, управляващи електрически тротинетки да носят. Също така, по каква инфраструктура да бъде разрешено използването на подобни ППС. Определяне и на максимална допустима скорост, като мнението на ДАБДП е, че тя не трябва да надхвърля 20 км/ч в градски условия. Чувствителна тема, която също следва да бъде обект на контрол, е минимална възраст за водачите на този тип превозни средства. Предложението на ДАБДП, което ще бъде обект на допълнително обсъждане, е тази възрастова граница да бъде 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 година. Обект на дискусия ще бъде и дали е необходимо въвеждането на задължителна регистрация на електрическите тротинетки и застраховки за тях.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
Отпадаме от картата на морските държави
Кметът на Поморие се отчете за мандат 2015-2019
Почетохме 1102 години слава от битката при Ахелой
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.