Бизнес
Малките фирми ги няма в интернет
TразмерT

Дона МИТЕВА

 

Повече от половината малки предприятия в Бургаско нямат никакво присъствие в дигиталната сфера. Не разполагат със страница в социалните мрежи. Някои дори нямат електронна страница или т.нар. разговорно сайт, а много от тези, които все пак разполагат със страница, нямат английска версия, сочат неофициални данни.

При евентуално официално проучване може да се окаже, че цифрата е още по-голяма. Към това трябва да се добавят и данните, споделени наскоро при среща на бизнесмени с директори на професионални гимназии от председателя на Бургаската търговско промишлена палата инж. Цанко Иванов. По негови думи 92.5% от фирмите са микро, което ще рече, че се състоят от 1 до 9  души, което също допринася за неглижиране на новите технологии, въпреки че голяма част от тях са в сферата на услугите. А това предполага използване на новите технологии за рекламиране и осъществяване на контакт с потенциални клиенти.

Петко Георгиев, общински съветник, маркетинг специалист, е категоричен, че не става дума само за желание, а по-скоро иде реч за познания и възможности. Неговите наблюдения сочат, че голяма част от фирмите все пак са предприели действия в тази посока, не изключвайки факта, че средните и големи предприятия вървят с далеч по-големи крачки към съвременните технологии, усвоявайки ги бързо.

Нека да не се забравя и фактът, че при микрофирмите воденето на статистика е твърде трудно, защото морето от избор на продукти и услуги е много голямо, и динамиката на откриване и закриване на дадени дейности голяма.

„Усилията са по-скоро насочени към средните и големи предприятия, отколкото към микрофирмите.  Много е различно. Има компании в състав от 15-20 служители и си повеждат срещите с тефтери и си записват задачите на хартия, след това си провеждат срещите с клиентите на живо и си записват данните в екселски таблици, така има и фирми с по 2-3 души, които използват софтуер за електронно фактуриране, електронни календари за информиране на клиентите и себе си. Няма обвързаност с размера на предприятието и преминаването към дигиталната трансформация“, казва Георгиев.

Според него малкият бизнес в региона обръща внимание на новите технологии дори от „чисто човешки мързел“ - да се улесни работа и спести време. Що се отнася до рекламирането на дейността на малките предприятия, за това прекрасна роля играят социалните мрежи, които са напълно достъпни.

„Когато ме мързи да обикалям на живо по определени магазини, като железарии, специализирани за бои и лакове или пък за малки, бутикови мебели, пускам питане или в групата на „Шофьори Бургас“, или при „Мамите“ и веднага получавам точна информация. Иначе не става – всички тези изброените, а и магазините за авточасти, почти нямат свои интернет страници, или ако имат, те са лошо поддържани, без актуална информация“, споделя читателка на вестника, провокирала темата.

„Единствено сериозен финансов анализ може да покаже кое е икономически по-правилният подход. Дали един човек, който да речем продава костюми, които ги внася от Турция и ги продава в Бургас и този човек разполага с богата мрежа от свои стари клиенти, на които им обръща внимание, поздравява ги по улицата, обажда им се по телефона среща се на  кафе, където обсъждат материи, платове, кройки и успява да продава  без уебсайт и не прави реклама в социалните мрежи и дори  в Гугъл. Както пък има и такива, които внасят костюми от Китай, пак през Турция, малко с известно забавяне, но са си направили онлайн магазин, ФБ-страница, рекламират. Може би нямат и един клиент, който си е купил втори път костюм от тях, обаче продават успешно. Кой е по-правилният метод не мога да кажа. Мисля, че има и от двата типа търговци в Бургас“, заключава Георгиев.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
За Коледа най-бедните пенсионери получават по 40 лева
Рент-а-кар фирма и хотелиер са стопани на плажове в Созопол и Бургас
Има скептицизъм сред работодателите по отношение на анкетирането
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.