Любопитно
„Баткомобилът“ - бургаският електромобил, който впечатли цяла България
TразмерT

Михаил КОЛЕВ

Един бургаски електромобил прикова вниманието в последните дни. Зад създаването на „Баткомобил“, както се казва самото творение, стоят ученици и един учител от Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника (ПГМЕЕ) в Бургас. Велин Георгиев, Атанас Христов и Младен Георгиев, които в момента са в 11-и клас, както и техният ръководител инж. Красимир Кънчев, сформират през учебната 2017/2018 година своя отбор, носещ името „Механо тийм“. Тогава се дава началото и на идеята за създаването на електромобила. Всичко започна след като инж. Кънчев присъства на световно първенство в Истанбул, в което отбори представят последните иновации в областта на електромобилите. Преподавателят харесва идеята и я споделя в час на учениците от специалност „Промишлена електроника“. Тогава Велин и Атанас се впечатлили и предложили на учителя си и те да направят свой проект.

Създателите на „Баткомобила“ - Атанас Христов (вляво), инж. Красимир Кънчев (до него) и Велин Георгиев (на преден план)

„Амбицирахме се, повярвахме си и буквално първата ни кола беше създадена за 4 месеца. С този електромобил участвахме на квалификации за световното във Франция, а след това и в Истанбул, където успешно преминахме изпитанията“, казва инж. Кънчев.

След тези си успехи бургаският тим е поканен за финалите, които ще се проведат в английската столица Лондон. В него ще се представят над 400 отбора, разпределени в няколко категории. „Баткомобилът“ е в „Електрически прототип, завдвижван с батерия“, която е най-оспорваната. Именно за този форум е създаден и втори електромобил, който бе представен пред родна аудитория миналата седмица. Той се явява прототип на първия – с по-малко тегло (около 50 кг, с 15 по-малко от предния), с по-голяма мощност, за да е конкурентоспособен на отборите от цял свят. Разликата е само във външния вид и е направен за 9 месеца.

Автомобилът е създаден да бъде енергийно ефективен. „Баткомобилът“ изминава с 1kWh 160 км. По време на състезания се закача устройство, правят се 30 обиколки на писта, дълга почти 2 км, и накрая на всяка обиколка се измерва какво количество енергия е изразходвано.

Авторите на проекта, заедно с директорката на ПГМЕЕ инж. Роза Желева

В изработването на електромобила „Механо тийм“ среща сериозна подкрепа в лицето на Община Бургас. След като представят идеята си на учителското ръководство на ПГМЕЕ, екипът се среща и с бургаския градоначалник Димитър Николов, който по техни думи, приема проекта им присърце. В помощ на „Баткомобила“ се отзовават и няколко сериозни фирми, които също допринасят за крайния резултат.

„Исках да покажа, че има талантливи деца. Просто трябва да се повярва в тях и да им се даде възможност и поле за изява“, допълва инж. Кънчев.

Той споделя, че вече получават множество поздравления, както и специални поръчки от цяла България, заради създаването на електромобил. Той обаче е категоричен, че такива няма да изпълнят, защото идеята им е с любителски характер, а не с комерсиална цел. „Всичко го правим за училището“, казва още преподавателят.

И докато „Баткомобилът“ предизвика интерес в страната, то това е заслужено признание за труда на Андрей и Велин. Учениците описват работата си така: „Хващахме първия рейс, а после се прибирахме с последния“. Използвахме всяко междучасие, за да свършим каквато можем дейност по автомобила“.

Тримата участници казват, че не са си и помисляли да се откажат от проекта си и винаги са били силно мотивирани, за да постигнат целта си.

Освен с дизайна и функцията си, автомобилът приковава внимание и със своето име. Преди 2 години се събират всички десетокласници на Механото, които имат за задача да измислят име на продукта. Всички с техническа насоченост са били заети, затова те решават да е нещо оригинално и подхождащо за Бургас, което може лесно да се запомни. Един от възпитаниците на ПГМЕЕ предлага „Баткомобил“, което се гласува и приема от останалите във випуска.

Около 9 месеца са били необходими на „Механо тийм“, за да създаде електромобила

По дизайна на колата се захваща Велин Георгиев, който още в час започва да обрисува детайлите. Младежът по принцип се занимава с автомобилен дизайн и проектиране и за него това не е трудно, а напротив – създава му удоволствие. Вдъхновен е от компютърна мишка, признава той. Отнело му е 1-2 дена за изготвянето на дизайна, а с проектирането на шасито и конструкцията на автомобила му трябват около 10 дни. Вътре „Баткомобилът“ е с кожен салон, който лично Велин е правил, понеже смята, че най-добре дизайнерът трябва сам да свърши това, което той е измислил. Цветът на салона е бежов, с централен дисплей с тъчскрийн, на който можем да видим километрите в час, моментния разход, максималната, минимална и средна скорост, навигация.

„Можем да си пускаме музика, има абсолютно всички екстри, които притежават и съвременните автомобили. Даже в някои гледни точки е малко по-модерен и от тях, понеже има прозрачен дисплей в предното стъкло, който показва километража и навигацията“.

Автомобилът вече е изпробван и за първи път с двата двигателя в мотора и двата компютъра и буквално ти спира дъха, още треперя от това, че го карах, все още съм под емоция, категоричен е младежът. Според него „Баткомобилът“ е на самолетно ниво и е буквално неразличим от возило, което струва 500 000 лева.

С шасито на проекта се захваща Атанас Христов, който споделя, че автомобилите са неговото хоби. Всичко тръгна на шега, казва той и признава, че първият електромобил е бил създаден на принципа „проба-грешка“.

„Най-голяма увереност ни даде моментът, когато тръгна самият автомобил“. Тогава си повярвахме, че можем и решихме да направим и втори автомобил“.

Атанас допълва, че самото оценяване по време на форума в края на юни е доста тежко.

„Минаваме доста тежка техническа инспекция, около час и половина ще бъде тя само върху нашия автомобил“. На самата батерия ни слагат нещо от типа на електромер, през който минава напрежение. Има и писта, в Лондон обиколката е 1,20 км. Трябва за под 40 минути да направиш 10 обиколки и максимално най-ниско изразходване на електроенергия. Това е целта на самото състезание – енергоефективност“.

„Механо тийм“ се надяват, че ще продължат с доброто си представяне и в Лондон. Освен чисто техническата част, за участие на Световното първенство инж. Кънчев разкри, че е попълнил близо 90 страници формуляри на английски език. Бургаският тим, както и останалите български отбори, които ще вземат участие в Англия, са се договорили да си помагат един на друг. Идеята е да обменят опит и по този начин родните отбори да стават по-добри в това, което правят и да смажат конкуренцията.

Идеите на ентусиастите не спират дотук. Пред вестник „Черноморски фар“ авторите на „Баткомобила“ споделиха, че ще създадат и нов електромобил, който ще се явява трети вариант на проекта.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
Еньовден - празник на билките празнуваме днес
Цвети Пиронкова избра да почива в Несебър
Още „гладни“ за пластмаса риби поставиха на плажа в Крайморие
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.