Бизнес
2022 година е крайният срок за паспортите на сградите
TразмерT

Дона МИТЕВА

До 2022 година всеки блок в страната трябва да има изготвен технически паспорт. За да имат такъв документ домовете ни, по предварителна информация ще се плаща между 100 и 500 лв. на апартамент.

„Сдобиването на всяка сграда с такъв документ, рано или късно трябва да се случи. Има много стари сгради, които са и зле поддържани и трябва да се знае къде са им проблемите. Безспорно това ще струва пари, които на този етап не се знае от къде ще бъдат взети“, коментира Атанас Павлов, строителен инженер.

Според статистиката в България има общо 4 милиона жилища. Над 20 хиляди от тях са в сгради, които са доста остарели. Затова трябва да се направи обследване, което да покаже какво по сградите се е амортизирало. Христо Чепишев от Националната асоциация на строителните предприемачи преди време заяви пред БНР, че старите блокове са „бомба със закъснител". Причината е, че те са амортизирани и наближава краят на експлоатационния им период.

Панелните блокове са строени основно през 60-те и 70-те години на миналия век. Обитателите им обаче рядко се замислят дали всичко  с остарелите жилища е наред. За разлика от автомобилите, които  собствениците им всяка година минават на преглед, малцина от притежателите на апартаменти знаят в какво състояние са домовете им и сградата, в която се намират като цяло.

 Живеещите в санираните блокове в Бургас, които са най-много в страната, няма да изпият до дъно горчивата чаша на въпросното ходене по мъките с обследването на сградите и издаването на технически паспорти.

„Преди да бъде започнато санирането бе направен техническият паспорт на блока“, обясни касиер, активно участвал в процеса на реновиране на блок в Бургас. Това е първото и задължително условие преди да се премине към реалното изпълнение на реновирането.

Издаването на технически паспорт е безплатно за сградите, които участват в Националната програма за енергийна ефективност. Това е  бонус към програмата – сградите получават енергиен и технически сертификат след извършване на съответните обследвания.

Техническият паспорт е документ, който съдържа информация за техническите параметри на сградите, извършените основни ремонти и преустройства. Той се прави, за да се установи устойчивостта на сградите при земетресения, като се проверява потъването на сградите, пропуквания, наводняване на мазетата с подпочвени води и т.н. Технически паспорти се правят на всички строежи, а не само на сградите, коментират специалистите. На популярен език може да се каже, че този документ е рентгенова снимка на всяка сграда.

Документът е залегнал в европейска директива и е задължителен за сградите държавна, общинска и частна собственост.

Обследването на сградите и изготвянето на паспорта обаче не е евтино и е от порядъка на неколкостотин до няколко хиляди лева в зависимост от застроената площ. Особено в малките общини, където бюджетите са оскъдни, то се случва мъчително бавно.

„По принцип наредбата гласи, че технически паспорт трябва да има всяка сграда. Няма обаче още никаква яснота относно формирането на цената, която ще се заплаща от всеки един собственик на апартамент или както се нарича още, самостоятелен обект в дадената сграда. Дали ще е на квадратен метър, или по друг начин – не се знае. Просто Законът удължава срока в момента до 2022 година. Това е трето поредно удължаване. Причината, според мен, е неосигурен финансов ресурс, най-вероятно от страна на общините и държавата, както и липсваща готовност на етажните собствености в кооперациите за реакция и събиране на средства за издаването му, а и ясна методика за изчисляване на харчовете по издаването на документа“, коментира Тодор Стамболиев, обществен посредник на Бургас.

Той самият сподели, че от една телевизия е научил сметките, че вероятно този документ ще струва от 100 до 500, като цената се очаква да бъде определена от три до пет лева на квадратен метър. Но подчерта, че сметката излиза, само ако цената бъде на квадратен метър.

„Няма нужда още от сега да се притесняват хората и да се стресират. Нека се изясни методиката, по която ще се изчислява нужната сума за издаването на този документ“, допълва Стамболиев и подчертава, че документът наистина е необходим, защото дава пълна информация за сградата, която го притежава.

 Държавата и общините се оправдават с липса на средства, а жилищните кооперации не могат да се организират и да си поделят средствата. Бизнесът също мърмори, защото разходите на едно производство ще са в пъти по-големи от парите, които трябва да платят гражданите.

„Всички общински сгради в Карнобат са санирани, което предполага, че след малко техническа и писмена работа вече са се сдобили и с технически паспорти“, коментира кметът на града Георги Димитров. Той подчерта също, че упорито продължава да се работи за енергийната ефективност на сградите в общината.

Инж. Павлов обясни, че при новите  кооперации, получили разрешение за строеж от 2007 година насам паспортът се издава от строителя. „Моите наблюдения при пътувания в чужбина са, че дори тези паспорти са поставени на видно място. Например в Хърватска в хотела, това за първи път го видях, беше поставен на видно място този паспорт. Във Франция пък, спрях да видя какви са цените на апартаментите и видях към обявата за продажба на жилище приложен паспорта за енергийната ефективност, който  е част от техническия“, обобщи той.

На този етап не са предвидени конкретни санкции за хората, които не си изкарат технически паспорти до 2022 година. Управляващите обаче мислят как да контролират издаването на такива паспорти, защото е абсолютна необходимост.

Сподели


Внимание! Сайтът не носи отговорност за съдържанието на коментарите.

Коментари(0)
Вход с регистриран акаунт:
Още нямате акаунт? Регистрирайте се
Забравена Парола
Гуми менте заливат пазара
Прибраха опасен колбас от пазара
Култовата кръчма „Бургаски вечери“ дължи около 60 бона на „БКС“
виж още

ЧЕРНОМОРСКИ ФАР. Новините в развитие.